2009. április 24., péntek

Szkeptikus Klub

Már jópár hónapja feliratkoztam a Szkeptikus Társaság hírelevelére, de eddig sosem jött össze, hogy elmenjek a találkozóikra. Kedvem mindig lett volna, csak épp időm nem. Vagy épp este jutott eszembe, hogy aznap oda is akartam menni.
Ezen a héten kedden aztán összekaptam magam, és 18:00 órakor megjelentem a BME Fizika Tanszékén, hogy meghallgassam a szkeptikusok véleményét a vallás evolúciójáról. Kicsit korán érkeztem, és volt alkalmam a folyosókon kóborolni, megtekinteni a faliújságra kitett híreket, anyagokat, illetve átadni magam a láthatóan évtizedek óta változatlan falaknak és környezetnek. Mint olyan embert, akitől mindig is távol álltak a reál tárgyak, tisztelettel töltött el, mi mindent tanítanak egy fizika tanszéken, és kicsit sajnáltam, hogy annó nem fektettem több energiát a fizikába. Félreértés ne essék, nem bukdácsoltam, 3-4 között álltam, amikor atomfizikát tanultunk egy fél évig, még majdnem ötöst is kaptam, de sajnos a matematika része... veszett fejsze nyele...
A megjelenéshez mindenesetre nagyon értek: rózsaszín felső, világos farmer, hosszú szőke haj. Nem igazán értettem, miért néz rám mindenki olyan furcsán, mígnem egészen körvonalazódott a délután résztvevőinek köre: nagyobb részben 30 év körüli, vagy idősebb, kisebb részben egyetemista férfiak. Egy nő sem volt. De ha lett is volna, sem hinném hogy ennyire "doktorszöszin" nézett volna ki, mint én. Eme "megrázkódtatáson" hamar túltettem magam, és beültem előre. Nem voltunk sokan, kb. 20-an. Ez a szám épp megfelelő ahhoz, hogy megbeszéljük az előadáson hallottakat.
A vallás evolúciójáról Marosán György tartott szedett-vedett előadást fél órában (lsd.: honlapján a "Tanulmányok" rovaban). Sajnos, mintha épp a lényegről nem maradt volna ideje beszélni, kicsit szétszórt volt, és kaotikus. Ami rejtve maradt a hallgatóság előtt: miért is vallás evolúciója? Opponensei közül mindketten keményen bírálták is ezért, mégha a magam szemüvegén nézve, bírálataik itt-ott több sebből véreztek. Egyébként sok érdekes dolgot közölt, csak mintha nem tudta volna megfelelően kifejezni magát.
Az előadást követő vita sokkal érdekesebb volt, tetszett, hogy minden vélemény teret kap, hogy művelt, értelmes emberek diskurzusát hallgathatom (én magam egyenlőre még nem mertem közbe szólni, de mivel tetszik a közeg, úgy gondolom, legközelebb is megyek, és minden csak idő kérdése). Szó esett az evolúció mibenlétéről, van-e helye a társadalom tudományok között, miért adhat speciális látásmódot, mi tudomány, mi áltudomány, hol a határ a kettő között, vagy van-e egyáltalán, stb.
Az ülés egyik érdekes pillanata volt, mikor felállt egy 25 év körüli fiú, aki elmondta, hogy olyan családból származik, akik nemzedékekre visszamenően Jehova tanúi. Családjának tagja a világ több pontján terjesztik a hitet. Ő azonban kilépett. Elmondása szerint azárt, mert észrevette milyen önellentmondásokba keveredik az egyház saját magával, idővel, a világ változásával, hogyan módosítgatja a saját örökérvényűnek mondott szabályait, ami szerinte igazi "evolúció" a valláson belül, hiszen annak túlélését szolgálja. Ő azonban ebben az önáltatásban nem kívánt tovább részt venni. Minden tiszteletem az övé, nem lehetett egyszerű meghozni ezt a döntést, kiszakadni egy olyan vallási közösségből, amelybe belenevelkedett.
A majdnem három órás beszélgetést követően kisebb klikkekre szakadva sétáltunk a villamoshoz, buszhoz, az elhangzottakat elemezve. Kellemes este volt.

Nincsenek megjegyzések: