2010. április 4., vasárnap

Kis filmes

Ha már alant Michael J. Fox és Scott Wolf hasonlóságát boncolgattam, gondoltam hozok két filmajánlatot is. Mostanság elég sok filmet megnézek. Nem moziban, mert úgy gondolom, nem éri meg annyi pénzt kiadni érte, hanem otthon, a saját kényelmes környezetemben, ahol nem ül elém senki, nem beszél mellettem senki és a kép is sokkal szebb, mint a vásznon.

Az ízlésvilágom szöges ellentétben áll a ma oly divatos látványorgia filmekkel, ezeket általában végigunom.

Azon filmek közül, amelyek most vannak műsoron a moziban (pedig érdemesebb lett volna ezt is itthon megnézni) ajánlom az Agorát Hypatia életéről. Hypatiáról magam is írtam pár hónappal ezelőtt. S bár a filmben vannak rendezésbeli következetlenségek, a témája és az üzenete miatt abszolút közel áll hozzám.


A másik film, ami nem új ugyan, én azonban a napokban láttam, Az őslakó (Man From Earth) címet viseli. Színdarabnak is kiváló lenne, mivel egyetlen ház nappalijában játszódik, illetve van pár jelenet a ház előtt is.

(Eszembe jutott róla, mikor 16 évesen a 12 dühös embert néztem az osztályommal a Miskolci Nemzeti Színház kamaratermében - ebből is van film. Míg az osztálytársaim mind hazamentek az első felvonás után - a "díszlet" összesen 12 szék volt és egy kis fürdőszoba a színpad jobb oldalán -, én inkább bevállaltam, hogy egy órát fagyoskodjak a Búza téren az utolsó buszra várva, de nem hagytam ott. Nagyszerű darab volt.)

Az őslakó valódi tudományos fantasztikum, melynek filozofálása talán azért is megfogott, mert az örök élet lehetőségén és az emberre gyakorolt hatásán már magam is többször elgondolkodtam. Egy egyetem tanári karát látjuk, amint kollegájukat, John Oldmant búcsúztatják, és értetlenül állnak a férfi hirtelen és indokolatlan távozása előtt. John bevallja a kollegáinak a távozása okát: mivel kb. 14.000 éves és nem öregszik, tíz évente költöznie kell, hogy kortalansága ne tűnjön fel a többi embernek. A film végéig nem lehet eldönteni, hogy John vajon a bolondját járatja a barátaival, vagy ő maga bolondult meg. Mivel tanár kollegái mind járatosak valamely tudományterületen, több oldalról járják körbe John állítását, s az egyik valódi feszültséget természetesen ideológiai és vallási kérdések megválaszolása okozza.

Bár a film befejezése annyira nem tetszett, és zavaró volt az is, hogy John számos híres embert ismert személyesen az emberiség történelméből, őszintén szólva kikerülhetelennek tartom, hogy ha valaki valóban olyan hosszú ideje élne, mint ő, előbb-utóbb ne szerepeljen a történelem színpadán. Hiszen az évszázadok során olyan mérvű tudást halmozhat fel, amelyre embertársai pusztán rövid életük miatt képtelenek lennének.

A film trailere nem túl jó, tulajdonképpen összeválogatták benne azokat a jeleneteket, amikor nem ülnek a kandalló körül valamennyien, s mintha másnak próbálnák feltűntetni a filmet, mint amilyen valójában. Azért felteszem azt is.

Nincsenek megjegyzések: