2010. július 13., kedd

Az okokról

Az igazat megvallva, hiába vagyok 9 éves korom óra Beatles rajongó, s hiába kedvencem John Lennon a kezdetektől fogva, vajmi keveset tudtam arról az emberről, aki végül úgy gondolta, pontot tesz az élete végére 1980. december 8-án. Annyit tudtam, hogy valami őrült rajongó, aki ezzel akart magának hírnevet. És ha hírnevet akar, tőlem nem kapja meg. Nem érdekel kicsoda, nem érdekel a neve, nem érdekel az élete, nem érdekel a gondolkodása. Annyi érdekel, hogy maradjon börtönben, szintén nem érdekel, hol.

Azonban most, hogy megszereztem a 2002-ben felújított Beatles Antológiát, melyet alig győzök végignézni (kb.13 óra archív felvétel, és képtelen vagyok megunni!) visszatértem kicsit a témára: mégis miért tette? Mi oka volt? Úgyhogy megnéztem, hogy is hívják (mert mindig elfelejtem) és kicsit olvasgattam róla. Nos, aláírom, hogy skizofrén az illető, azonban nem nyilvánították cselekvőképtellenk, még ha a börtönben el is rendelték a pszichiátriai kezelését. Aláírom, hogy rossz gyerekkora volt, de nem ő az egyetlen. Aláírom, hogy antiszociális volt és magányos, de ezekkel a problémákkal magam is küzdöttem.

Mark David Chapman 16 évesen (1971) született újra a kereszténységben. Vegyük sorba azokat az okokat, amelyek miatt Chapman John Lennon életének végéről döntött:

  •  John Lennon hírhedt 1966-os mondata, mely szerint népszerűbbek, mint Jézus. Hozzáteszem, mikor Angliában ez az ominózus riport megjelent, semmilyen reakciót nem váltott ki. Aztán öt hónappal később idézték az Egyesült Államokban, ahol emiatt elszabadult a pokol: nyilvános lemez égetések és demonstrációk, fenyegetések, mely miatt félbeszakadt az amerikai koncert sorozat is (csak engem emlékeztet ez az iszlám országokban nemrég végigvonult hisztériára a Mohamed karikatúrákkal kapcsolatban?). Magát Chapmant, akinek John volt a kedvence (???), szintén rendkívül dühítette John állítása (1966-ban Chapman 11 éves volt). Ő ugyanis úgy vélte, senki nem lehet népszerűbb, mint Jézus, s amit John mondott az istenkáromlás.
  • Dühítette továbbá, hogy John szeretetről prédikál, mikor rengeteg pénze van. Felháborodott azon, hogy az Imagine-ben egy tulajdon nélküli világot vízionál, holott neki magának hatalmas háza van, jó autója, s többmillió dollárra rúgó bankszámlája.
  • Felháborodott azon, hogy a "God" című számában John kimondja, hogy nem hisz sem Jézusban, sem a Beatlesben. "Szerettem volna hangosan üvölteni. Kinek képzeli magát, hogy ilyeneket mond Istenről, a Menyországról és a Beatlesről? Hogy olyanokat beszél, hogy nem hisz Jézusban? Ilyenkor teljes sötétség és őrjöngő düh borította el az elmém."
Akármilyen téveszmék gyötörték is Chapmant, mindent szépen eltervezett. Már októberben New Yorkba repült, hogy végrehajtsa a gyilkosságot. Végül elutazott, és novemberben visszatért. Azonban egy mozi élmény miatt letett a tervéről, és hazautazott a feleségéhez. Azt ígérte, keres egy pszichiátert, ám ehelyett decemberben végül mégis visszatért New Yorkba, hogy azt tegye, amit eredetileg eltervezett: lőtt. Ötször. John a 80%-os vérveszteségbe halt bele, miközben Chapman békésen várta a rendőröket a Zabhegyezőt olvasva.

Skizofrénia ide vagy oda, nem igazán tudok eltekinteni Chapman érveitől. John Lennon halála most értelmetlenebbnek tűnik előttem, mint valaha. Hogy azért öljenek meg valakit, mert nem hisz Istenben vagy abban az együttesben, amelyet ő maga alapított... Az ismertségre való vágyakozást is jobban megérteném.

Ha elképzelem a vallás nélküli világot, abban valószínűleg még élne. S nem csak ő, de sokan mások is.

Nincsenek megjegyzések: