2009. október 13., kedd

George Coyne: egy evolucionista katolikus

George V. Coyne S.J. mindenképpen megérdemel pár sort ezen a blogon. Coyne atya jezsuita pap és csillagász. 1933. január 19-én született, 1969-től a Vatikán Obszervatórium tagja, 1978-tól pedig az igazgatója.

1958-ban diplomázott matematikából és filozófiából a Fortham Egyetemen, doktoriját 1962-ben szerezte meg a Georgetown Egyetemen. Dolgozata a Hold felszínének spektofometriai vizsgálatával foglalkozott.

18 éves korától a jezsuita rend tagja, 1965-től római katolikus pap.

Amiért felkeltette az érdeklődésem, az a határozott intelligens tervezettség ellenes fellépése. Bár II. János Pál pápa 1992-ben sajnálatát fejezte ki Galilei meghurcolása miatt és megsemmisítette az elmarasztaló ítéletet, 1996-ban pedig kimondta, hogy "az evolúvió több, mint egy elmélet", úgy tűnik, mégsem közeledett sokat a katolicizmus a tudományhoz. Soraikban sokan támogatják az ID mozgalmat. II. János Pál pápa mintha a nyitottságát is magával vitte volna a sírba.

XVI. Benedek elődjénél is óvatosabb, s úgy tűnik, szimpatizál az ID-vel. Kijelentései nem egy alkalommal keltettek ellenérzéseket az emberekben; gondolhatunk itt arra, mikor a gumióvszer ellen emelt szót az AIDS terjedésének megakadályozásában, vagy arra a demagóg kijelentésére, mikor az ateistákra fogta a környezetszennyezést (figyelmenkívül hagyva azt az aprócska tényt, hogy a legkörnyezettudatosabb országok között az átlaghoz képest magasabb az ateisták száma).

George Coyne atya 2005-ben írt egy cikket a londoni katolikus hetilap, a The Tablet számára, melyben az intelligens tervezettség párti Christoph Schönborn érseknek adott választ, aki korábban a New York Timesban kritizálta az evolúciót. Coyne atya véleménye szerint: "Az intelligens tervezettség nem tudomány, hiába próbál úgy tenni. Ha az iskolában akarják tanítani, a vallási és a kultúra történeti tárgyak között van a helye, nem a tudományok közt."

A rossz nyelvek szerint Benedek pápa nem vette jó néven barátjának, Schönborn érseknek írott válaszát, így 2006-ban távoznia kellett a Vatikán Obszervatórium éléről. Nem tudom, ennek mennyi lehet a valóságalapja, de nem árt észben tartani azt sem, hogy Coyne atya rákban szenved, így nem biztos, hogy maradéktalanul képes lett volna ellátni igazgatói teendőit.

Ennek ellnére azonban továbbra is aktívan száll szembe az intellignes tervezettség elméletével, bár hangúlyozza, ezek a saját nézetei, és nem katolikus egyház álláspontja. A War on Science című angol dokumentumfilmben kijelentette, hogy az ID nem tudomány, de még a hírhedt módon vallásellenes Richard Dawkins-szal is szóba állt. Nézete szerint az evolúciókritikusok alábecsülik Isten azon akaratát, hogy "szabadságot" adjon a természet működésének.

2009. május 17-én Coyne atya megkapta a szirakuzai Le Moyne Főiskola tiszteletbeli doktori címét "azon fáradhatalan erőfeszítéséért, hogy előmozdítsa a filozófia, a teológia és a tudományok közti nyílt párbeszédet", és "hidat emeljen a hit és tudomány között tátongó szakadék felett". Személye és tevékenysége egyaránt figyelemre- és tiszteletreméltó.

3 megjegyzés:

Mirjam írta...

Coyne atyával csak egyetérteni lehet, az ID, és a kreacionizmus protestáns mese. Szerintem ezen a blogon nem kell bemutatni :)

XVI. Benedek korunk legnagyobb élő teológusa, nem akarom összehasonlítani II. János Pállal, nem is lehetne. Evolúcióhoz való viszonyáról nem tudok, de hogy a szabadelvű Schönborn-al nem barátok, az biztos.

Katolikus szempontból az evolúció egy elfogadható elmélet. Ha valaki támadni akarja, megteheti, tudományos szinten. Épp ez különbözteti meg az áltudományos ID-től, ami elítélendő.

II. János Pál azzal, hogy az evolúciót több mint elméletnek tekintette azt hiszem személyes véleményét fejezte ki.

Viszont soha nem értettem, miért háborodnak fel a nem katolikusok azon, hogy a pápa elítéli a fogamzásgátlást. Van az óvszernél biztosabb módszer az AIDS megelőzésére: csak a házastársaddal való szexuális kapcsolat. Hallottam már olyan nevetséges kijelentéseket, hogy "a katolikusok ezzel akadályozzák az AIDS elleni harcot".

A pápa szavai a katolikusok számára kötelezőek. És azt ugye senki sem gondolja komolyan, hogy egy hívő megszegi a VI. parancsolatot, de közben azért nem használ óvszert mert azt tiltja az Egyház?

Sedith írta...

Szia Mirjam!

Nem tudom, Benedek pápa valóban barátja-e Schönbornnak, de több fórumon olvastam. Én is óvatosan kezeltem ezt a kérdést, e ott vannak a linkek mindenütt, mit honnan vettem.

Az AIDS-cel kapcsolatos megjegyzése azért nehéz eset, mert mindig csak a részinformációk kerülnek ki. Én nem gondolom, hogy Benedek pápa akadályozni akarja az AIDS elleni harcot. Az is abszolút igaz, hogy ha az emberek jobban megválogatnák a partnereiket, ha hűségesek lennének a párjukhoz, akkor bizony rendesen gátat lehetne szabni nem csak az AIDSnek, de sok más nemi úton terjedő betegségnek is.

Csak sajna ennek a realitása nulla. És mivel könnyen torzul az info, ebből könnyen az lesz, hogy az AIDS ellen nem véd a gumi, ne is használjuk (én így is hallottam visszaadni - nem csoda, ha ezen felháborodtak). A pápa szavára nem csak a vallást gyakorló katolikusok figyelnek. Vallási vezetőként komoly tekintélye van. Persze az infotorzulásról nem ő tehet.

Mirjam írta...

Sajnos a torzulás még katolikus körökben is előfordul. Nem ritka hogy a pápa "A"-t jelent ki, egy harmadlagos forrásban pedig "B" szerepel. Ez lehet egyszerű igénytelenség, de akár különböző érdekcsoportok általi szándékos torzítás is.
Az afrikai út esetében sem véletlenül csináltak problémát a semmiből. Az afrikai média nem is foglalkozott az "óvszer üggyel", itt viszont robbant a kérdés, máskülönben foglalkozni kellett volna a kontinens valóságos gondjaival.